گفتگواختصاصي با ترانه رضوي پزشك گوگل
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
گفتگواختصاصي با ترانه رضوي پزشك گوگل
یک شنبه 7 / 11 / 1390 ساعت 1:19 | بازدید : 4002 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 

روزي كه از پزشك گوگل تقاضاي مصاحبه كردم با مهرباني پذيرفت اما هنگام تعطيلات كريسمس بود و بايد منتظر مسئولان گوگل مي مانديم تا اجازه مصاحبه بدهند. سر انجام اجازه دادند تا اين كه سوالاتم را با ايميل فرستادم. مدت زمان زيادي طول كشيد تا خانم ترانه رضوي به سوالها جواب داد. او در پاسخ نوشته بود."مصطفي خان من در روز 14 ساعت كار مي كنم و اين ماه آخر بيشتر از حد معمول بود

براي ما كه از دور چيزهايي راجع به گوگل شنيده ايم شايد 14 ساعت كار مفيد كمي عجيب به نظر برسد. شايد هم رسانه ها بيش از حد در مورد راحتي كاركنان گوگل مبالغه مي كنند. تصور ما از كار كردن در گوگل لم دادن بر روي كاناپه هاي نرم، بازي در مجموعه‌ورزشي گول، دريافت سهام گوگل و داشتن يك قطعه زمين در جزيره اي است كه مي‌گويند گوگل همه آن را خريده است.

اما در گوگل در مقابل كار زياد، رفاه و تفريح وجود هم وجود دارد. يك كارمند گوگل مي‌تواند 20 درصد از زمان كار مفيد خود را صرف فعاليت هاي شخصي كند. همين مسئله باعث شده تا يكي از كارمندان گوگل با استفاده از اين زمان يك سايت پرطرفدار را طراحي كند. اوركات كه اكنون پايه گذار سايت هاي(social network) دوستيابي شده، در همين زمانهاي شخصي ساخته شده است. گوگل به كارمندانش هم امكانات مي دهد و هم به درستي از آنها استفاده مي كند. خانم ترانه رضوي پزشك گوگل است. او داراي مدرك پزشك داخلي است و تحصيلاتش را در دانشگاه‌هاي استانفورد و جرج واشينگتن به اتمام رسانده و اكنون در گوگل وظيفه دارد تا كارمنداني را كه به مطب او در تشكيلات مركزي گوگل در مانتين ويو كاليفرنيا مراجعه مي‌كنند به رايگان درمان كند. اين اولين مصاحبه اي است كه يك رسانه داخلي با پزشك گوگل ترتيب داده است. با پزشك گوگل بيش از آنكه در مورد فناوري گفتگو كنيم در مورد امكانات داخلي گوگل صحبت كرده ايم.

چگونه وارد گوگل شدید؟ این شرکت در انتخاب کارمندانش بسیار سخت گیر است؟

بله بسيار سخت مي گيرند. در سال يك ميليون تقاضا براي كار در شركت گوگل وجود دارد كه بايد از چند آزمون عبور كنند و از اين تعداد متقاضي فقط تعداد اندكي استخدام مي‌شوند.اما ازمن براي كار در گوگل دعوت شد و براي من بسيار راحت بود.
كار شما در شركت گوگل دقيقا چيست؟
بسياري از كساني كه در گوگل كار مي كنند به علت كار زياد با رايانه ممكن است دچار مشكلات مختلفي شوند، آنها بدون آنكه بدانند مثلا ممكن است بعضي اوقات فشار خونشان بالا برود، بنابراين به جاي اينكه بيرون از شركت به يك مطب بروند، به من مراجعه مي كنند. يكي ديگر از مسئوليتهاي من نظارت بر تغذيه كارمندان است. در گوگل چند آشپز حرفه‌اي وجود دارد. كافي‌شاپ‌هاي متعددي هم داخل شركت وجود دارد. همه آنها روي غذاي سالم با افزودني‌هاي كمتر و نمك كمتر تمركز دارند. يك متخصص تغذيه هم وجودد دارد كه با او گاهي فهرست منوها را بررسي مي‌كنيم. فكر مي‌كنم كه كار زياد براي سلامتي زيان‌آور است و باعث زندگي بي‌تحرك مي‌شود، بنابراين من اينجا هستم تا اقدامات پيشگيرانه را انجام دهم.


ظاهرا شما و آقاي اميدكردستاني ازمعدود ایرانیاني هستید که برای گوگل کار می کنید.
خير من شايد هفتمين يا هشتمين ايراني باشم كه در شركت گوگل كار مي‌كنم.


کارکردن در گوگل برای مردم ايران رویایی به نظر می رسد. به نظر شما جواناني که در داخل ایران زندگي مي‌كنند چگونه می توانند با گوگل همکاری کنند؟
همانطور كه شما گفتيد كار كردن براي گوگل خيلي سخت است اما واقعا نمي‌دانم، ايرانيان چگونه مي‌توانند با گوگل همكاري كنند.


در رسانه ها مطالب بسيار زيادي در مورد رفاه كاركنان گوگل منتشر مي‌شود. به طور مثال روزنامه اي نوشته بود كه كارمندان اگر كارنكنند وهر روز خبرهاي بازار بورس NASDAQ را دنبال كنند، مي توانند شاهد افزايش ثروت خود باشند. همچنين شنيده شده كه فضاي شركت گوگل بسیارغیر‌رسمی است و کارمندان برخي مواقع روی مبل می نشنینند؟

بله همين امسال گوگل به عنوان بهترين شركت براي كاركنان در ايالات متحده انتخاب شد. غذا سه وعده رايگان است. زمين وزش براي استفاده كاركنان وجود دارد. ضمن اين كه اگر كسي بخواهد اتوموبيل بخرد(كمترينش بنز است) شركت گوگل 5 هزار دلار كمك مي كند كه اتوموميبل را بخرند. ضمن آنكه تنها شركتي است كه دكتر سر كار مي‌رود و كارمندان را معالجه مي كند.
دو سال پیش خبری راجع به خریداری یک جزیره برای کارمندان منتشر شد آیا شما به این جزیره رفته اید؟
تا جايي كه من مي دانم چنين چيزي وجود ندارد.
یکی از دلایل استخدام شما در گوگل اهمیت دادن به حفظ سلامتی کارمندان است. توضیح دهید کسانی که با رایانه کار می کنند چه مسائلی را باید رعایت کنند تا از بیماریها جلوگیری کنند.
از همه لحاظ بايد مواظب باشند چون خيلي سخت كار مي‌كنند و ساعتها پشت رايانه نشسته اند. از تعذيه و ورزش مناسب گرفته تا مسائلي كه بر اثر كار زياد با رايانه به وجود مي‌ايد واز همچنين فشار روحي و فشارخون كه تبعات استفاده زياد از رايانه است.در مورد مديران ارشد گوگل سرگئی برین و لری پیج بگویید که رابطه شان با کارمندان مخصوصا با شما چطور است؟
بسيار آدمهاي خوبي هستند. صميمانه مي خواهند كه به مردم كمك كنند. يكي از دلايلي كه من موافقت كردم كه درگوگل كار كنم به خاطر اين بود كه ديدم چه قدر آدمهاي خوش قلب و ايداليستي هستند.
شاید اگر وبلاگ نبود هیچ کس متوجه نمی شد یک ایرانی در گوگل کار می کند. درباره وبلاگ‌نویسی خودتان بگویید که چه زمانی شروع کردید و چرا؟
راستش از گوگل ممنون هستم كه مرا با وبلاگ به هموطنانم متصل كرد. مثل اين است كه يك آرزو براي من برآورده باشد. روزانه نامه هاي محبت آميز بسياري از طرف ايرانيان دريافت مي كنم كه مديون كار كردن در گوگل هستم.

شنيده شده كه آقاي سرگئي برین به شما گفته اند كه وبلاگ بنویسید؟
بله به من توصيه كردند كه وبلاگ بنويسم. چون با ايميل براي كاركنان مطالب پزشكي مي فرستادم و آنها گفتند كه اين مطالب خيلي مفيد هستند. پس چرا كساني كه خارج از شركت شركت هستند از آن استفاده نكنند. همانطور كه گفتم روساي گوگل همواره به فكر اين هستند كه چطور در دنيا اثر خوب بگذارند. من وقتي شروع به كار در گوگل كردم، اصلا نمي‌دانستم وبلاگ يعني چه. در ابتدا نوشته هايم در وبلاگ اصلي رسمي گوگل، منتشر مي‌شد ولي من شروع به نوشتن پست‌هاي بيشتري كردم و وبلاگم را تحت نام خودم شروع

كردم
آیا تا به حال مدیران گوگل در مورد وبلاگستان فارسی وگسترش اینترنت در ایران به شما نکته ای گفته اند؟
در مورد اين نكته اجازه ندارم كه جواب بدهم اما مي‌توانم بگويم كه در صحبت هايي كه پيش آمده فكر مي‌كنند كه مردم ايران در استفاده از اينترنت بسيار باهوش هستند. بايد بگويم كه اين باعث افتخارم هست كه اينها را مي‌شنوم.

موتور جتسجوی گوگل محبوبترین موتور جستجوی ایرانیان است. فکر می کنید دلیلیش چیست؟

در آمريكا هم محبوبترين موتور جستجو گوگل است كه مي فكر مي كنم به خاطر كارايي بالاي آن باشد



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 926
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 18309
:: بازدید ماه : 146426
:: بازدید سال : 446085
:: بازدید کلی : 4346264